De key tot shoppen – Hoe online en offline shops van elkaar leren

Sleutel in het slot. Mijn voordeur zwaait open. Op de mat een hele stapel folders. Terwijl ik de trap oploop, neem ik ze door. Hé, eentje van een online ticketaanbieder, doen die ook al aan mailings? Online en offline winkels gebruiken steeds vaker elementen van elkaars business. En dat levert voordeel op voor de klant. In dit artikel inspirerende voorbeelden en de strategie hierachter.

Er is een duidelijke beweging zichtbaar. Online winkels gebruiken elementen van brick-and-mortar winkels en anderzijds wordt het ‘gewone’ shoppen veel interactiever. Online shoppen wint het op veel terreinen van het ‘gewone’ shoppen: altijd geopend, prijsvergelijkingen, gebruikerservaringen en passende suggesties bij je juist aangeschafte artikel. Offline shoppen heeft weer als voordeel dat je het product kunt aanraken en advies van een verkoper kunt krijgen. Daarom zoeken veel offline winkels naar manieren om juist die online voordelen te vertalen naar hun fysieke winkel. En andersom proberen online winkels om offline ingrediënten toe te voegen. De beide werelden lijken naar elkaar toe te bewegen. Hieronder een aantal leuke voorbeelden van bedrijven die iets offlines aan online toevoegen of andersom.

Het bedienen van een brede markt
De folder die ik van de mat haalde, was van http://www.vliegwinkel.nl. Je ontving 20 euro korting wanneer je in hun lokale vestiging langskwam om een vlucht te boeken. Online gold de korting niet. Vliegwinkel legt op hun website uit dat de vijf vestigingen die ze sinds enkele jaren hebben, vooral bedoeld zijn voor advies, zakelijke of complexe reizen. Vliegwinkel wil dus de gehele markt bedienen en niet alleen de ‘online-only’ klanten aantrekken. Ze probeert de bezwaren van het online boeken weg te nemen door die diensten (bijv. boeken voor grote groepen) en het persoonlijke advies aan te bieden via het offline kanaal.

Gebruikers die dit kochten, kochten ook..
Veel online omzet wordt gegenereerd uit het cross- en upsellen van producten die passen bij het zojuist door jou geselecteerde product. Als je dit boek leuk vindt om te lezen, dan wil je misschien ook het andere boek van deze auteur wel? Als je deze camera koopt, dan vind je misschien een opbergtas ervoor ook handig? In supermarkten zie je deze trend al een beetje terug waar diverse ingrediënten voor maaltijden bij elkaar geplaatst worden, denk bijvoorbeeld aan het 1-2-3- Kookconcept van Albert Heijn. De koffieketen Aroma Espresso doet dat ook: bij elke bestelling zie je op een display naast de kassa een suggestie voor een bijpassende snack of drankje verschijnen. Dit resulteerde in een jaar een omzetboost van 68%!
Persoonlijke promotie
Narrowcasting is al weer even actief: lcd-schermen in een winkel, die laten weten wat er deze maand in de aanbieding is. Walmart heeft dit een stap doorontwikkeld en het is nu mogelijk om aanbiedingen per winkel, per scherm in de winkel en per dag en tijdstip te laten zien. En zo kan het dus dat een bezoeker op vrijdag 14:00 uur in Atlanta een aanbieding voor zonnebrandcrème te zien krijgt als hij door de cosmetica afdeling loopt en iemand anders op een andere tijd, plaats of dag een hele andere aanbieding. Net als op het web.

Digitale beleving toevoegen aan het shoppen
Door gebruik te maken van nieuwe technologieën is het mogelijk om meer beleving aan het shoppen in een fysieke winkel toe te voegen; zo kun je bij Adidas in Parijs op een computergestuurde loopband je voeten analyseren en vervolgens in de winkel je eigen schoen ontwerpen en customizen. Of je stapt in de ‘intellifit’ en laat dit apparaat, dat in 360 graden je maten meet, je aankleden.

Show me the way
Waar je op internet via handige menu’s en crumblepaths de weg heen en terug vindt, moet dat in een gewone winkel nog maar lukken. Loop je ook altijd te zoeken in een buitenlandse supermarkt? Via ‘wayfinding technology’ is het mogelijk om op je mobiel of op je supermarktkarretje eenvoudig de weg in de fysieke winkel te vinden. En het levert voor de retailer interessante route-informatie op.

Kortom, branches en sectoren kunnen veel van elkaar leren door te kijken welke voordelen de ander de klant biedt.

Bronnen:
Adweek – article Reinventing Retail
Marketingtribune editie 16 februari 2010
http://www.vliegwinkel.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s