Verovert 3D de huiskamers in 2010?

Nieuwe tv beleving in de startblokken

Televisie gaat het helemaal worden in 2010! Onder de beste gadgets vind je komend jaar de TV. Van zwart-wit naar kleur, van grote beeldbuis naar flatscreen, LCD, plasma en HD: de televisie maakte nogal wat ontwikkelingen door de laatste decennia. En als we de goeroes mogen geloven, staat een nieuw type TV alweer te trappelen om onze huiskamers binnen te dringen: de 3D-televisie.

De 3D-filmtechniek is al langer bekend vanuit de IMAX-theaters. In 2009 kreeg het fenomeen een nieuwe impuls door de film ‘Avatar’. Deze film is namelijk ook in de ‘gewone’ bioscopen in 3D te zien. De techniek achter de duurste film ooit heeft zich sterk ontwikkeld en is nu breder beschikbaar. Hoewel de verhaallijn van de film niet erg diepzinnig is, schijnt de beeldervaring in 3D uniek te zijn. Een unieke beleving die voorheen voorbehouden was aan IMAX-theaters (en aan enkele pretparken). Maar nu kan het dus overal, en binnenkort zelfs bij je thuis!

Thuis unieke ervaringen beleven
Thuis een unieke ervaring beleven is een trend die al een aantal jaren geleden is ingezet. Gesterkt door de crisis beleeft die nu een hausse. Buitenshuis genieten is vaak te duur en de huiselijke gezelligheid met familie en vrienden wordt beter gewaardeerd. Nespresso haakte daarop in met horecakoffie voor thuis en ook andere luxe momenten komen voor thuis beschikbaar.

Voor televisiefabrikanten is het belangrijk om steeds nieuwe technologieën te ontwikkelen om zo de prijzen van TV’s op niveau te houden. In Nederland is de gemiddelde verkoopprijs van LCD- en plasmaschermen het afgelopen halfjaar hard gedaald. De markt voor consumentenelektronica staat onder druk vanwege de recessie. En dus zal er een nieuwe behoefte gecreëerd moeten worden die echt iets nieuws toevoegt aan het huidige TV kijken. Pure marketing: creëer een (latente) behoefte bij jouw klanten en bied daar vervolgens een oplossing voor.

Sportevents ingezet om behoefte aan te wakkeren
Daar hebben de marketeers van TV-toestellen wel ervaring mee. Voorafgaand aan het vorige WK-voetbal werden vele HD-ready toestellen verkocht. Samsung alleen al investeerde 7,4 miljoen dollar om de verkoop van platte TV’s destijds te promoten. Er werd ingespeeld op het verlangen van de TV-kijker om eigenlijk bij de wedstrijden in het stadion te zijn. Met nieuwe plasma- en LCD-schermen werd die ervaring zo dicht mogelijk benaderd: door betere beeld- en geluidskwaliteit kon je de voetbalwedstrijden nog realistischer meemaken. En eigenlijk kochten consumenten het ‘future proof’ zijn af, door dan maar meteen een HD-ready toestel te verkopen. In werkelijkheid werden maar weinig voetbalwedstrijden en TV-programma’s echt in die kwaliteit uitgezonden en ook nu blijft de productie in HD-kwaliteit achter.

Elektronicaproducenten zijn er al bijna klaar voor…
Voorwaarde om in 3D te kijken, is allereerst een daarvoor geschikt TV-toestel en vooralsnog een 3D-bril. Dat laatste zou wel eens een barrière kunnen zijn voor consumenten, want wie gaat er nu met zo’n gek brilletje in de huiskamer zitten? Om de aanschafdrempel zo laag mogelijk te maken, is bijvoorbeeld Philips druk bezig om ook dat ‘probleem’ te verhelpen. Op de Consumer Electronics Show te Las Vegas maakte Philips bekend dat ze binnen twee jaar met 3D-schermen op de markt komt, waarbij voor het 3D-effect geen speciale brillen nodig zijn. Ook andere elektronicaproducenten zijn hard bezig met de ontwikkeling van 3D. Sony en Panasonic brengen dit jaar een 3D-toestel voor consumenten op de markt.
..nu de contentproducenten nog
Maar net als met HD-televisie is de grote vraag niet zozeer of de marktpenetratie van de toestellen wel hoog genoeg is, maar of er straks voldoende content (beeldmateriaal) beschikbaar is?
Daar wordt hard aan gewerkt. Voor 2010 staan er al zo’n 40 bioscoopfilms op de planning die in 3D worden uitgebracht. Dit laat een groter publiek het 3D-kijken ervaren en wakkert de thuisbehoefte aan. Computergames zullen gaan verschijnen in 3D. Verder gaat Sony samen met Discovery Communications en IMAX in de Verenigde Staten voor 24/7 3D-televisie zorgen. Dat wordt naar verwachting in 2011 gelanceerd. Ook in Nederland kunnen we 3D-televisie gaan verwachten in 2011: RTL4 heeft de televisierechten verkregen voor Avatar.
Geheel in lijn van de productintroducties vestigen producenten hun hoop op grote (sport)events. De Amerikaanse sportzender ESPN gaat een groot aantal wedstrijden direct uitzenden via 3D-TV. De nieuwe “ESPN 3-D” dienst moet minstens 85 sportevenementen in het eerste jaar uitzenden, te beginnen met de openingswedstrijd van het WK-voetbal, Zuid-Afrika tegen Mexico, op 11 juni.

Te vroeg
Ik denk dat het dit jaar nog veel te vroeg is om te verwachten dat 3D-TV een vlucht zal nemen. Wel kan het WK heel goed gebruikt worden om enerzijds de bekendheid en behoefte onder consumenten te vergroten en anderzijds om op beperkte schaal te testen met de techniek. Op basis daarvan kunnen de ontwikkelde toestellen en content worden geoptimaliseerd om dan echt het grote publiek te veroveren. De kritische consument zal overtuigd willen worden met gemak en voordeel: geen gekke brillen nodig en voldoende aanbod, want er komt niet nog een keer een duur toestel de huiskamer in als het voordeel niet direct te beleven valt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s