Wat is jouw broekzakaandeel?

De heilige drie-eenheid voordat je de deur uitstapt zijn je sleutels, portemonnee en je mobiel. En die mobiel heeft een unieke positie verworven in het leven van de consument en kan steeds meer functionaliteiten aan. Radio, internet, camera en video zijn er al in geïntegreerd, dus waarom ook niet je portemonnee? De share-of-wallet is al een wat langer gebruikte marketingterm, maar die lijkt het nu te gaan afleggen tegen de ‘share-of-pocket’ oftewel het broekzakaandeel. In hoeverre ben jij als bedrijf aanwezig in de mobiel van jouw klant?

 

 

Vorige week verscheen het rapport “Mobile payments 2010” van Innopay en Telecompaper over de ontwikkelingen van mobiel betalen. Mobiel betalen heeft de toekomst. Dat riepen ze een aantal jaar geleden ook al. Fikse voorspellingen voor groei werden afgegeven. Maar die zijn tot op heden nog niet waargemaakt. De oorzaak hiervan is dat de partijen het niet eens kunnen worden over de standaarden en wie het ‘eigendom’ over de klant heeft. Zonde, want mobiel betalen haakt naadloos aan bij datgene wat iedere consument altijd in zijn broekzak heeft: zijn mobieltje.

Het bekendste Nederlandse voorbeeld op dit vlak is Rabomobiel. De bank zag de trend op tijd en blijft, geheel volgens haar kernwaarde, ‘dichtbij’, de klant. Via een mobiel waarmee je ook kan betalen. De bank bracht mobiele telefoons op de markt, zorgde dat je er ook bij de frisdrankautomaat mee kon betalen en heeft haar internetbankierensite ook geoptimaliseerd voor mobieltjes. Een slimme zet, want om de consument te bewegen dit soort innovaties te gaan gebruiken, is het zaak om de gedragsveranderingstap zo klein mogelijk te houden. En consumenten waren al gewend aan mobieltjes en aan internetbankieren en nu worden deze twee toegevoegd. Zaken als een chipknip en Wallie (wie kent ‘m nog?) gingen hieraan vooraf en hebben de weg vrijgemaakt. Consumenten vertrouwen de internetbankierenomgeving en durven daarom de stap naar mobiel betalen nu te nemen.

Maar ook andere merken veroveren een plek op de mobieltjes. De ‘apps’ op de iPhone bieden vele bedrijven, groot of klein, de kans om ook zo’n unieke plek in te vullen in het leven van de consument. Zo probeert Albert Heijn met de vorige week gelanceerde ‘Appie’-applicatie de vaste plek in het ‘boodschappen doen’ te verwerven. En welke waarde vertegenwoordigt een plekje in de Google-reader van jouw klant? Meerdere malen per dag gezien en gebruikt worden door jouw vaste klanten, dat verstevigt de klantrelatie wel…

En hoe doe jij dat? Welke plek heeft jouw product of dienst in het leven van jouw klant? Wat is jouw broekzakaandeel? Hoe zorg je ervoor dat je ingebakken raakt in de dagelijkse (werk)routine, net als tandenpoetsen? Want als je eenmaal in de routine een plekje hebt weten te veroveren, dan raak je daar niet zomaar uit!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s