M3: De visie van Google op de markt van de toekomst

Op Marketing 3 presenteerde Noud van Alem (Google) de visie van Google op de markt van de toekomst. Hij begon zijn presentatie met het altijd leuke lijstje met cijfers:

84% van de Nederlandse consumenten gebruikt internet (zakelijk en/of privé). 10,3 uur besteed men gemiddeld per week aan internet. 7,3 miljoen mensen hebben minimaal 1 aankoop via internet gedaan in 2007. 20.000 webshops in Nederland met een totale omzet in 2007 van 3,8 miljard. 76% gebruikt Google als zoekmachine.

Google ziet de toekomst zonnig tegemoet. Zij spint garen bij de financiële crisis, want consumenten gaan op zoek naar zekerheid en zullen daarom meer informatie zoeken. Het woord ‘kredietcrisis’ is in een jaar tijd met 10.000% gestegen, sparen steeg met 900%. Daarnaast komt ook in de zoekwoorden duidelijk naar voren dat consumenten op zoek gaan naar koopjes. Zoekwoorden als ‘kortingsbon’ en ‘goedkope benzine’ worden significant meer gebruikt.Tot slot blijven consumenten meer thuis en zullen daarom vaker zich vermaken achter internet, waar Google ook van profiteert.

Noud legde vervolgens de basis van gevonden worden op internet nog eens uit. Zijn vijf tips waren:

  1. Bevind je midden tussen je online doelgroep; het bekende voorbeeld van de H&M Hyve (140.000 leden), de gadget van Marktplaats (5000 gebruikers per week). Search is namelijk niet alleen belangrijk voor traffic, maar het heeft ook positieve effecten op het merk (“dit zal wel een goed bedrijf zijn, want het staat hoog in de zoekresultaten”).
  2. Verbeter de zoekresultaten: zowel organisch als betaald. De combinatie van zowel hoog voorkomen in de organische zoekresultaten als bovenaan staan in de sponsored advertenties is het meest effectief; een factor vier meer effect dan slechts een van de twee!
  3. Kies relevante zoekwoorden en pas deze steeds aan op basis van insights die je verkijgt door het monitoren van je zoekwoorden.
  4. Meet de prestaties van je site: hoe beter de kwaliteitsscore van je site, des te lager de minimale cost per click (CPC).
  5. Test, test, test!

Een goede, heldere les in Google van Google. Alleen moeten we nog eens praten over de opmerking dat iedere bezoeker van je site een prospect en kopende klant is..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s