M3: Philips creëert voor ons een relevante toekomst

Guz Rodriguez van Philips design haakt in op het thema van marketing 3 ‘Marketing in uncertain times’ door de nadruk te leggen op de mogelijkheid die je als bedrijf zelf hebt om de toekomst te creeren. Het karakteristieke paradigma tussen korte termijn behoefte en winstgevendheid en lange termijn toekomst visie en duurzaam ondernemen behandelde hij in zijn presentatie.

Guz geeft aan dat korte termijn denken karakteristiek is voor ons gedrag als mensen maar ook als bedrijven. Vanuit zijn functie en vanuit designperspectief schetst hij dat design een “vehicle to creation of new experiences” is.

Philips legt zichzelf als taak op om relevante producten en diensten te ontwikkelen die het leven van consumenten en bedrijven makkelijker maken. Die relevantie is ook een vereiste in deze tijden van overvloed.

Philips verschuift van high-technology producent naar pro-actieve, verantwoording nemende ontwikkelaar. Niet de technologie maar de toepassing daarvan moet centraal staan volgens Guz.

Maar hoe doen ze dat dan?

Allereerst door een design- en ontwikkelteam samen te stellen vanuit een zeer brede invalshoek. Naast technology en marketing zijn ook sociologische en psychologische invloeden vertegenwoordigd. Uitgebreid onderzoek naar mensen, de samenleving en de uitdagingen waar we als individuen en als collectief voor staan worden ingebracht. Maar ook andere systemen uit bijv. de natuur, andere merken of andere culturen vormen inspiratie voor de toekomst die Philips wil scheppen.

Daarnaast maakt Philips Design de toekomst ‘behapbaar’ door het op te delen in drie horizonnen:

1. Extend core business

2. Build emerging solutions

3. Create desire options

Om de goede aansluiting en afweging te vinden tussen oplossingen voor nu en het creëren van de toekomst is innoveren in verschillende timeframes noodzakelijk volgens Rodriguez.

Guz Rodriguez gaf hiermee een korte impressie over hoe Philips zichzelf als innovator ziet en hoe zij zich verantwoordelijk voelen voor het creëren van de toekomst voor de consumenten. Mooi om te zien dat ook zij verschuiven van product georiënteerd, naar beleving en betekenis.grodriguez1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s