Keep it simple! Innovatie voor ontwikkelingslanden

In het Westen zijn we nog lang niet uitgeconsumeerd met z’n allen. Maar met de verschuiving van de wereldeconomie naar bijvoorbeeld Brazilië, India, Rusland en China, ligt daar een grote markt met  kansen.

Multinationals staan te trappelen om er voet aan wal te krijgen. Maar is het ethisch verantwoord om merkkleding en elektronica te verkopen in een land waar de meeste mensen nog niet zijn aangesloten op elektriciteit en water? Kun je verkopen aan de rijkste bovenklasse, waardoor de verschillen tussen de bevolkingslagen nog verder worden uitvergroot? Of kun je als Westerse producent bijdragen aan de vorming van de economie door juist de lagere klasse op gang helpen? Want zoals de econoom Prahalad al zei: “Turning poor people into customers and consumers is a far more effective way of reducing poverty.” Volgens dit laatste motto zijn onlangs twee innovatieve producten op de markt gekomen: de Tata Nano-auto en de OLPC (One Laptop Per Child) laptop.

De Tata Nano is een auto die speciaal in India is ontwikkeld voor de lagere klassen. Deze bevolkingsgroep vervoert zich nu met de gehele familie op de scooter door de stad. Niet heel erg veilig en snel. In New Delhi is de gemiddelde verkeerssnelheid zo’n 15 km per uur! Om een veilig alternatief voor de scooters te bieden, heeft fabrikant Tata een auto ontwikkeld die slechts 100.000 roepies kost, oftewel 1.800 euro. Ontdaan van dure opties als airco en stuurbekrachtiging, is deze voorheen onbereikbare luxe ook voor deze bevolkingsgroep binnen handbereik gekomen. Nu voor (nog steeds) drie gemiddelde jaarsalarissen!

Nicholas Negroponte is de man achter OLPC. Hij bracht verschillende technologiepartners samen die een uitgeklede laptop voor kinderen in derde wereld landen ontwikkelden. Prijs: 100 dollar. Zijn missie: “To provide children around the world with new opportunities to explore, experiment and express themselves”. De laptop heeft een stevig, waterdicht omhulsel en het beeldscherm is geschikt voor in de felle zon. Met de laptop wordt getracht kinderen letterlijk wereldwijs te maken. Door te surfen en via communities kunnen kinderen ervaren hoe het er ergens anders in de wereld aan toe gaat.

Ondanks de nodige aanloopproblemen draait het project op volle toeren. Het is beeldend voor het succes dat een aantal technologiepartners uit het project is gestapt en inmiddels hun eigen laptops voor deze markt ontwikkelen.
Naast auto’s en computers zijn er nog legio andere producten die in gesimplificeerde vorm aan de bevolking in de opkomende economieën verkocht kunnen worden. Hoe zou jouw product er uit zien in India of China?

Lees meer artikelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s