Vrouw-en-bier: biermerken strijden voor de vrouwelijke klant

Als evenveel vrouwen evenveel bier zouden drinken als mannen, dan was de biermarkt een flink stuk groter. Maar hoe krijg je vrouwen massaal aan het bier?

vrouwenbier

Strandpaviljoenhouders draaiden ondanks de mindere zomermaanden toch een goede omzet. Als het weer maar lang genoeg slecht is gaan we bij beter weer graag naar een strandpaviljoen. Dat is ook goed nieuws voor de brouwers van zomerse drankjes. Want waar de Breezers flink in marktaandeel achteruit gaan, komen er weer andere drankjes voor in de plaats. Rosé doet het al een paar jaar goed, deze zomer kwam daar Prosecco bij en ook ‘vrouwenbier’ is in opkomst.

Het klinkt wat denigrerend, ‘vrouwenbier’, maar er bestaat inmiddels een hele markt voor. Kort gezegd komt het vaak neer op bier met een smaakje. Bijvoorbeeld rosé bier (het aloude Kriek, kersenbier in een nieuw jasje), soms een combinatie met witbier (Wieckse rosé) of ciderbier Charli, het nieuwe biertje van Heineken voor de dames. Maar wat zorgt ineens voor het opkomende succes van de vrouwenbiertjes? Een belangrijke rol vervult de stapsgewijze introductie en de presentatie van het drankje. Ook het succes van de rosé wijn heeft zeker een bijdrage geleverd aan de introductie van rosé bier. Zonder die trend had rosé bier nooit zo’n vlucht kunnen nemen.

De introductie verloopt meestal via het horecakanaal. Eerst wordt het biertje op de terrassen getest, liefst bij de trendy horecagelegenheden in de grote steden of op het hippe strand van Bloemendaal. Consumenten staan dan open om eens iets nieuws te proberen. Zien drinken, doet drinken, geldt in dit geval. Ook de presentatie speelt een rol: het roze kleurtje, een bijpassend sierlijk glas of zelfs een heuse eigen tap moeten ervoor zorgen dat het leuk en ‘fashionable’ wordt om zo’n biertje te bestellen. Ook het exclusieve karakter, ‘alleen hier verkrijgbaar’, draagt bij aan het succes.

Zodra het bier in de horeca succesvol blijkt te zijn, wordt het biertje ook in het retailkanaal geïntroduceerd. Zo is Wieckse Rosé sinds april dit jaar ook in de supermarkt te verkrijgen. Om echte herhaalaankopen te realiseren, moet het biertje vooral ook lekker zijn. Vrouwen vinden vaak het bittere aan bier niet lekker. Dat wordt in dit soort biertjes gecompenseerd door er een zoete (fruit)smaak aan toe te voegen. Een lekker smaakje, een hip en exclusief karakter en een kek design blijken de ingrediënten van een succesvol biertje voor vrouwen.

Lees meer artikelen op http://www.fairchild.nl/artikelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s